Rekruttering i sosiale medier


Mange tror at de driver rekruttering i sosiale medier når de poster en link til en stillingsannonse på Finn.no på bedriftens Facebook-side. #Fail.

Skal man utnytte det potensialet som ligger i rekruttering i sosiale medier, spesielt når det gjelder employer branding og det å nå passive kandidater eller kandidater med ettertraktet spisskompetanse, skal det mye mer til enn å poste en link her og der.

Kandidatene er der, er dere?
En undersøkelse gjennomført blant 558 norske aktive og passive kandidater i november 2011, viste at 86 % av respondentene forventer å få informasjon om ledige stillinger via sosiale medier i fremtiden.

51,8 % oppgir at de alltid sjekker om de finner representanter for bedriften i de sosiale mediene de selv bruker når de vurderer å søke på en stilling, og av disse oppgir 50,3 % at det forbedrer inntrykket av en potensiell ny arbeidsgiver dersom de oppdager at ledere/nøkkelpersoner er til stede i sosiale medier.

Dette indikerer at dersom dere ønsker å være med i kampen om de største talentene, bør dere ikke bare være til stede i sosiale medier, dere må bruke dem aktivt i rekrutteringsarbeidet.

Strategi for sosial rekruttering
For ikke å kaste bort tid eller penger, bør dere ha en god strategi for rekruttering i sosiale medier. En slik strategi bør inneholde følgende elementer:

  • Kandidatanalyse og definering av målgruppe(r)
  • Kanalvalg
  • Plan for employer branding i sosiale medier forankret i overordnet markeds- og kommunikasjonsstrategi
  • Etablering av tilstedeværelse
  • Etablere og opprettholde dialog
  • Generere talent pipeline
  • Evaluering og justering

For å lage en god og effektiv strategi bygget på disse elementene kreves det kunnskap om sosiale medier generelt, de ulike kanalene og forskjellen i sosiale mekanismer fra kanal til kanal, samt erfaring med hvordan kandidatene bruker sosiale medier i jobbsøkeprosessen.

Kompetanseheving i HR-avdelingen
Bruker dere sosiale medier som LinkedIn og Twitter i rekrutteringsarbeidet? Gjør alle det, eller er det bare noen få ildsjeler som bruker sine egne profiler fordi det faller naturlig for dem?

Det kan lønne seg å sørge for at alle som jobber med rekruttering hos dere har kunnskap nok om sosiale medier generelt og LinkedIn spesielt til å jobbe mer effektivt og utvide nettverket og dermed nedslagsfeltet sitt.

Vi hjelper dere gjerne med rekruttering i sosiale medier eller holder skreddersydde kurs eller workshops for dere. Ta kontakt for mer informasjon, eller ta en titt på vår kursoversikt.